Czas w procedurach administracyjnych to nie tylko formalność – to jeden z kluczowych elementów, który może przesądzić o sprawnym lub opóźnionym przebiegu inwestycji. Opóźnienia w uzyskaniu uzgodnień lub opinii mogą skutkować zarówno dodatkowymi kosztami, jak i ryzykiem utraty ważności innych decyzji administracyjnych. Dlatego tak istotne jest, aby znać obowiązujące terminy oraz procedury, które regulują te kwestie. W kontekście decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach często pojawia się pytanie:
Ile dni ma organ od momentu wpłynięcia prośby o uzgodnienia/opinię do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub uzupełnień do wniosku?
W teorii, zgodnie z art. 77 ust. 6 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko, organ ma 30 dni na wydanie uzgodnień i opinii do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Prz\y czym data liczy się od dnia otrzymania przez organ wniosku lub uzupełnień. Przykładowo – jeśli wyślemy uzupełnienia dnia 25 kwietnia 2025 r., a wpłyną one do organu 30 kwietnia, to od 30 kwietnia organ ma 30 dni na uzgodnienia/opinie w sprawie, chyba że wezwie Wnioskodawcę do dodatkowych uzupełnień.
W przypadku wezwania z RDOŚ zdarza się, że w treści wezwania jest wskazanie, że sprawa zostanie załatwiona (zostanie wydane uzgodnienie) w terminie 60 dni od daty wpływu uzupełnień.
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych, organ może przedłużyć termin na wydanie uzgodnienia lub opinii do 2 miesięcy, informując o tym strony postępowania. Organ także może przedłużyć termin wydania opinii/uzgodnienia. O każdym niezałatwieniu sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz informując o prawie do wniesienia ponaglenia (art. 35 § 3, art. 36 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Podsumowanie
Termin podstawowy na wydanie uzgodnienia/opinii to 30 dni od daty wpłynięcia do organu wniosku lub uzupełnień.
W sprawach skomplikowanych okres ten może zostać wydłużony do 60 dni, z obowiązkiem poinformowania stron.
W przypadku niezałatwienia sprawy w terminie – organ zobowiązany jest zawiadomić strony o zwłoce.
Co to oznacza dla inwestora? Warto pilnować terminów i monitorować status sprawy, bo od tego zależy, jak szybko będzie mogła zostać wydana decyzja środowiskowa.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20081991227/U/D20081227Lj.pdf
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf
Chcesz wiedzieć więcej?
Zapraszamy do lektury artykułów na platformie szkoleniowej Akademia Przemysłu i Środowiska:
Ile trwa uzyskanie decyzji środowiskowej?
Decyzja środowiskowa krok po kroku. Krok czwarty – proces wydawania decyzji
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia – 22 zagadnienia istotne dla inwestora
Terminy w postępowaniu administracyjnym. Co warto wiedzieć?